S čím kandiduji v krajských vobách
Zase další volby, jsou už páté, kdy kandiduji. Letí to. Několikrát jsem byl úspěšný, několikrát méně. Nedořešených problémů, kvůli tomu kterým jsem šel do politiky, ale pořád vidím kolem sebe spoustu. Mám stále chuť na nich pracovat a využít k tomu zkušenosti z města i Sněmovny. Tak snad to voliči ocení!
Na kandidátce Starostů pro Jihočeský kraj (číslo 24) mám pozici tři a na starost jsem si vzal hlavně oblast vzdělávání. Nejcennější jsou totiž podle mne lidé! V jižních Čechách ale zatím neumíme zcela naplnit vzdělávací potenciál dětí a dospělých. Přitom kvalitní vzdělání je zásadním faktorem, který určuje uplatnění, příjmy i úspěšnost v životě. A to pro všechny bez rozdílu.
Proto chci dále pracovat na tom, aby se jižní Čechy, a to i včetně doposud opomíjených oblastí, staly lídrem ve využití tohoto potenciálu. Máme tady řadu schopných učitelů, ale musíme zmodernizovat i fungování škol, aby kladly důraz na učení žáků a studentů, nikoliv předmětů. A také na rozvoj dovedností, které jsou pro úspěch v životě klíčové.
Řešením je například zavedení řízení kvality na školách se zapojením studentů a rodičů nebo posílení témat jako finanční gramotnost a podnikavost. Zapomenout nesmíme ani na týmový sport, prevenci a úlohu školních psychologů, více je třeba zapojit i odborníky z praxe. Dále se musí rozvíjet Jihočeský studentský parlament nebo žákovské parlamenty na jednotlivých školách, kde chceme podpořit participativní rozpočet, aby žáci sami spolurozhodovali o své škole.
Pomůžeme také obcím s plánováním a výstavbou potřebných kapacit mateřských a základních škol. U středních škol pak lépe přizpůsobíme nabídku oborů potřebám regionu. Každý musí mít šanci na studium vhodné střední školy v dostupné vzdálenosti.
To vše nepůjde bez užší spolupráce kraje s místními vysokými školami, ať už je to Jihočeská univerzita, VŠTE nebo VŠE v JIndřichově Hradci. A stejně tak i kraj musí lépe koordinovat školskou problematiku s obcemi. Každý by totiž měl mít šanci svůj potenciál naplnit, bez ohledu na to, kde a v jakém prostředí vyrůstá.